Skriv en børnebog – sådan gør du

Drømmer du om at skrive en børnebog? Byens Forlag har fået tre af vores forfattere til at svare på, hvordan man skriver en børnebog. Spoiler: Det er ikke for børn!

Skriv børnebogen til de voksne – af Jeppe Løntoft Nybye


Skriv børnebogen til de voksne

Af Jeppe Løntoft Nybye – forfatter til Farmor og Vidunderøen

skriv en børnebog Jeppe Løntoft Nybye Farmor og Vidunderøen
Jeppe Løntoft Nybye, f. 1985, er journalist og autodidakt tegner. Han har skrevet og tegnet børnebogen Farmor og Vidunderøen.

Hvordan skriver man en børnebog?

Umiddelbart skulle man tro, at det er forholdsvist nemt at skrive en børnebog, for det er jo bare en historie til børn. Og ja, det er bare en historie til børn, som hvis vi nu skal være helt ærlige ikke altid er superkritiske omkring det, de konsumerer. Tag bare Paw Patrol – en historie om en by fyldt med imbecile voksne, der skal have hjælp fra en lille dreng og hans hvalpe – som et bevis på det.

Du narrer imidlertid dig selv, hvis du tror, at du skriver en børnebog kun til børn. For i baggrunden står en flok kritiske forældre, som absolut ingen tålmodighed har med en børnebog af samme kvalitet som Paw Patrol. For modsat tv-serien om de små hundehvalpe slipper forældrene ikke med at tænde for fjernsynet – de spiller en aktiv rolle og skal læse den børnebog, du skriver, højt. Som repræsentant for den kritiske forælder kan jeg i den forbindelse godt afsløre, at børnebøger af tvivlsom karakter ganske hurtigt forsvinder sporløst fra mit hjem for aldrig at dukke op igen.

To målgrupper for din børnebog

Du skriver altså en børnebog til to vidt forskellige målgrupper, og kunsten er at stille begge tilfredse og give dem en god oplevelse på hver deres præmisser. Selv har jeg to små drenge og har derfor et nogenlunde indblik i, hvad børn finder interessant. Forældrene er sværere, men jeg prøver at ramme dem ved at skrive et indforstået lag ind i børnebogen, som vil gå hen over hovedet på ungerne, men forhåbentlig vække et lille smil hos de voksne, fordi de forstår den dobbelte betydning af visse formuleringer. Samme trick benytter mange af DR’s børneprogrammer sig af – bedst eksemplificeret ved Onkel Reje, men også den forkætrede John Dillermand.

Udover at være bevidst om, at historien skal have to lag, skriver jeg også børnebogen ud fra den præmis, at mine læsere sandsynligvis er trætte. Med stor sandsynlighed bliver den nemlig læst op om aftenen ved puttetid. Blandt andet derfor er det en god idé, hvis du ikke skriver børnebogen alt for lang. Teksten i min egen bog Farmor og Vidunderøen – som i øvrigt og ifølge min selvfølgelig helt neutrale holdning er den bedste børnebog med dinosaurer på markedet netop nu – fylder eksempelvis kun omkring 6.000 tegn. Det svarer til op mod 3 normalsider. Den længde er meget passende til godnathistorien på en hverdagsaften, hvor overskuddet nok ikke er til en langlæser. Barnet føler på sin side ikke, at højtlæsningen bliver jappet igennem, mens forældrene omvendt kan “slippe væk” efter cirka 15-20 minutter og slappe af efter en lang dag. 

Lav din egen børnebog let at læse

Derudover forsøger jeg også at hjælpe forældrene ved at skrive børnebogen med letlæste sætninger. Selv oplever jeg nemlig af og til at blive helt forpustet, når jeg læser visse børnebøger højt. Eksempelvis de nyere Peter Pedal-bøger er helt håbløse, hvad angår højtlæsning, fordi sætningerne bliver for lange, og jeg efter endt læsning føler, at jeg har løbet et maraton. Skriv derfor børnebogen med korte sætninger, og lav også gerne linjeskift på de steder, hvor man som læser bør trække vejret. De første Peter Pedal-bøger er eksempelvis fremragende til højtlæsning netop på grund af hyppige linjeskift, som visuelt viser, hvornår man som læser skal trække vejret. Læs også gerne teksten højt for dig selv, så kan du formentlig høre, hvornår sætningerne bliver for lange og skal skrives om. 

Tegninger med farver og dybde

Jeg har selv tegnet Farmor & Vidunderøen og også her havde jeg mine overvejelser, eftersom tegningerne skulle appellere til både børn og forældre. Børn elsker klare farver. De kloge hoveder mener, at det skyldes, at deres syn endnu ikke er færdigudviklet. Det er formentlig den videnskabelige grund til, at mange børn elsker at se Paw Patrol, eftersom der er fuld knald på farver og kontraster. 

Omvendt bilder jeg mig ind, at de fleste voksne mennesker godt kan lide at gå på opdagelse i et billede og hurtigt kommer til at kede sig, hvis detaljerne er få.

Hvis man ikke tager højde for både børn og forældres præferencer, risikerer man nemt at støde den ene målgruppe væk. Eksempelvis har jeg en svensk børnebog til at stå hjemme på hylden med den fineste historie og illustrationer. Jeg elsker den, men mine børn kan aldrig koncentrere sig om den. Jeg er overbevist om, at det skyldes farverne, som er mørke og uden kontraster. Måske ser børnene bare en mørk plamage, hvor jeg ser et fint kunstværk?

I min børnebog Farmor & Vidunderøen forsøger jeg derfor at komme både børn og forældre i møde ved at sætte fuld knald på farverne, men samtidig skrue op for detaljer, dybde og perspektiv.

Der er utallige andre ting, du skal tage hensyn til, når du skriver en børnebog. Mit vigtigste råd er dog, at du skriver børnebogen til de voksne. 

Til toppen